Hoe snel aankomen in korte tijd? 8 [PRO] tips!

snel aankomen in korte tijd

Voor het laatste geüpdate op november 8, 2021 door Jordy.

‘Hoe snel aankomen in een korte tijd?’ Een vraag die wij onszelf en anderen sporters om ons heen vaak stellen. En nee, niet met als doel om het ondergewicht kwijt te raken, maar om meer spiermassa te kunnen kweken.

Ondanks dat snel aankomen in gewicht, in de wereld van sport en bewegen een afgeleefd onderwerp is, blijkt het dat veilig aankomen in een korte tijd toch niet zo even voor de hand liggend is.

Dus bij deze, snel en veilig aankomen in korte tijd met behulp van deze 8 [PRO] tips.

Good News Yes GIF by Bounce - Find & Share on GIPHY

Tip 1. Eet meer (maaltijden)

Om aan te komen in gewicht, moeten er meer calorieën naar binnen. Deze regel spreekt eigenlijk wel voor zich en is ook bij ons allemaal wel goed bekend. Het probleem is echter dat de meeste van ons niet weten hoe véél meer wij dan daadwerkelijk meer naar binnen moeten werken om gezond aan te komen in kilo’s. En naast hoeveel meer, wat moeten wij eigenlijk meer innemen? Deze dingetjes ga ik nu voor jou voorkauwen!

Voor het aankomen in gewicht is er een algemene regel.De duimregel luidt: consumeer 10% meer calorieën dan jouw totale dagelijkse caloriebehoeftes. Deze 10% marge zorgt er eigenlijk voor dat je niet te veel meer naar binnen werkt.

Te veel calorieën naar binnen werken zorgt er namelijk voor dat de verhouding gezonde tot ongezonde vet (lees: vet tot spier) steeds schever wordt. Het aanhouden van maximaal 10% meer calorieën zorgt ervoor dat er evenveel vet als spier naar binnen komt. Dit is belangrijk omdat we gezond aan willen komen.

Geen idee wat jouw aangeschreven caloriebehoeftes zijn? Hier een handig rekenhulpje dat jou precies vertelt hoe veel calorieën jouw lichaam nodig heeft.

Omdat ‘meer eten’ niet altijd in ieders schema past, kun je ook gewoon jouw gebruikelijke maaltijden en porties vergroten.

BONUS TIP voor de moeilijke eters

Probeer een deel van je calorieën inname te vervangen door vloeibare calorieën. Deze zijn geliefd door zowel mannen als vrouwen om in korte tijd veel aan te komen. Het grote assortiment aan smaken en merken zorgt ervoor dat er voor elk wat wils tussen zit.

Vind hieronder de calorie shake aanraders van Bol.com:

Tip 2. Verander je eetgewoontes

Als je meer wilt aankomen betekent het eigenlijk dat jouw huidige eetpatroon niet werkt voor jouw lichaamsdoelen. Probeer gevarieerd te eten en jouw huidige culinaire tong wat uit te breiden.

Let wel even op! Snel kilo’s aankomen gaat vaak ook gepaard met een hoger vetpercentage. Om jouw vetpercentage onder controle te houden is het belangrijk om te definiëren waarom jij meer wilt aankomen. Dit helpt namelijk in het prioriteren van jouw voedingskeuzes.

Om goed gevarieerd te eten en je eigen voedselpatroon uit te dagen is het handig om weer even een paar stappen terug te gaan: de schijf van 5. Ik ga ervan uit dat we deze allemaal er wel met de paplepel in hebben gekregen, maar voor een korte opfrisser verwijs ik je door naar de onderstaande afbeelding waarin zich een link bevindt naar het voedingscentrum.

Vind jij het interessant om meer te weten te komen over goede voedingskeuzes voor jouw lichaams-en gezondheidsdoelen? Laat dan even een reactie achter op deze post en dan zullen wij jou verder helpen.

De Schijf van Vijf voor een gevarieerd en gezond voedselpatroon. Source: voedingscentrum.

Tip 3. Houd je calorieën bij

Aanvullend op tip 1 is het cruciaal om goed bij te houden hoe veel calorieën je consumeert op een dag. Het bijhouden van deze gegevens is een grote stap omdat het confronterend kan zijn en meer bewustwording creëert.

Om dit makkelijker te maken zijn er veel gratis mobiele apps om jouw calorieën bij te houden en in te kunnen zien. Ook geven veel van de apps additionele voeding- en gezondheidstips. Een twee-in-één oplossing dus ;-).

Hier de meest populaire voedingsapps volgens de consumentenbond.

Tip 4. Begin krachttraining

Aankomen in spiermassa! Snel aankomen in gewicht komt verdeeld in tweeën: vet en spier. Omdat vet vaak de minst gewenste en gezondste van de twee is, wordt het aangeraden om de verhouding spier-tot-vet te vergroten. Dit doe je voornamelijk door krachttraining.

Om snel en gezond aan te komen in spiermassa is het erg belangrijk dat je de juiste hoeveelheid en verhoudingen van eiwitten, koolhydraten en vetten binnenkrijgt. En ook deze dragen natuurlijk weer bij aan jouw calorie inname :-).

Moeite met het vinden van goede oefeningen die voor jou werken? Deze YouTube video helpt bij het aankomen in spiermassa voor zowel mannen en vrouwen.

Tip 5. Minder cardio

Ja, voldoende beweging wordt zeker gemotiveerd voor een gezondere levensstijl. En onder beweging valt vaak ook cardio. Dit is een hele goede manier om gezond te blijven. Echter is te veel cardio niet een efficiënt middel om snel aan te komen in een korte tijd. De reden hiervoor is simpel: cardio verbrandt juist de hard-door-jou opgebouwde calorieën sneller.

Cardio betekent dus meer calorieën naar binnen werken dan de duimregel om aan te kunnen komen in kilo’s. Dit betekent dus meer tijd, werk en inspanning voor jou.

Tip 6. Probeer additionele voedingssupplementen

Het doel van meer calorieën naar binnen werken is om jouw lichaam meer brandstof en volume te geven.

Velen van ons hebben erg specifieke gezondheids- en lichaamsdoelstellingen. Om deze doelen effectiever aan te kunnen pakken terwijl jij meer calorieën naar binnen werkt zou je het beste kunnen kijken naar welke bouwstenen of vitamines jouw lichaam nodig heeft om het doel sneller te bereiken.

Het toegevoegde voordeel van voedingssupplementen is dat het naast het makkelijker opbouwen van jouw lichaam ook nog eens bijdraagt aan het behoud van dit lichaam.

Is spieropbouw jouw primaire doel? Leer hier hoe creatine jou kan helpen met spieropbouw en -behoud!

Of wil jij juist sneller herstellen na jouw intensieve workouts? Dan zijn eiwitten het antwoord op jouw vraag.

Tip 7. Meer rust

Na het volgen van alle bovenstaande tips zal je al gauw een toename in gewicht zien. Maar beweging en voeding zijn niet de enige twee factoren in het gezond en snel aankomen. Herstellen is het laatste onderdeel. Niettemin zorgt voldoende rust na een lange dag ervoor dat jouw organen voldoende de tijd krijgen om de toegenomen hoeveelheid voedingsstoffen goed te kunnen verwerken.

Voor volwassenen wordt een minimum van 6-8 uur slapen per dag aanbevolen voor een gezonde en evenwichtige levenswijze.

Homer Simpson Episode 23 GIF - Find & Share on GIPHY

Tip 8. Zet je gezondheid op nummer 1

Wanneer het jouw primaire doel wordt om zo snel mogelijk aan te komen is het begrijpelijk dat je jouw gezondheid onbewust vergeet. Alhoewel voeding en gezondheid gepaard gaan, kan dit ook een killer combination worden. Zeker wanneer wij het natuurlijke proces van ons lichaam proberen aan te passen.

Daarom kan het niet vaak genoeg gezegd worden: zet jouw gezondheid op nummer 1!

Wanneer het op snel aankomen aankomt is het erg makkelijk om voor ‘snel effectieve’ ongezonde alternatieven te vallen. En dit is totaal begrijpelijk omdat er genoeg ongezonde voedingsalternatieven zijn die daadwerkelijk meer calorieën bevatten. Maar of deze nou zo goed voor jouw lichaam en lichaamsdoelen zijn?

Om goed op je gezondheid te letten, de belangrijkste tip van allemaal: luister naar jouw lichaam.

Conclusie

Snel en veilig aankomen is zeker geen mythe. Het vergt de juiste kennis en toepassing. Daarnaast mogen het sterke doorzettingsvermogen en wilskracht er natuurlijk niet aan ontbreken.

Dus, werk genoeg naar binnen en blijf bewegen! Oh ja, en vergeet jouw welverdiende rust niet.

Graag lezen wij ook jullie ervaringen met snel aankomen in het commentaar.