Een Powerlift riem kopen? Lees dit eerst!9 Minuten leestijd

Gespierde man die een powerlift riem los maakt

Voor het laatste geüpdate op oktober 15, 2021 door Jordy.

Of je nu net bent begonnen met krachttraining of bodybuilding, of dat je al een tijdje die schijven door het dak heen aan het smijten bent – het zal je niet ontgaan zijn dat veel mensen in de sportschool een gewichthefriem gebruiken. Vooral bij zware compound oefeningen zoals de squat, overhead press en deadlift wordt zo’n riem ingezet.

Een man die de deadlift met een halterriem om uitvoert
Door een powerlift riem te gebruiken kun je meer gewicht verzetten en meer spiergroei realiseren.

Wat de voordelen (en nadelen) zijn van een powerlifting riem, hoe je hem optimaal benut, en welke powerlifting riem je het beste kunt kopen, leg ik je in dit artikel uit. Er zijn namelijk een aantal zaken waar ik je aanraad rekening mee te houden voordat je tot koop overgaat.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll of swipe dan iets naar onderen om de 10 beste powerlift riemen snel te bekijken. Of klik of druk hier om de reviews van de 3 beste powerlift riemen te bekijken.


Dit zijn de 10 beste powerlift riemen van 2021:

Deze lijst wordt met regelmaat bijgewerkt en is daardoor altijd up-to-date.


1
Reeva Leren Lifting Belt - Halterriem - XS
Beste professionele powerlift riem
Bekijken Fitwinkel.nl
9.9
2
Reeva Nylon Lifting Belt - Halterriem - XS
Beste lichte powerlift riem
Bekijken Fitwinkel.nl
9.7
3
Harbinger Nylon Belt - S
Beste goedkope powerlift riem
Bekijken Www.fitnessmerken.nl
9.1
10
Gorilla Wear Womens Halterriem Zwart/ Paars - L
8

De Voordelen van een powerlift riem

Het grootste voordeel van een powerlift riem is dat het gebruik ervan spanning zet op je buik, waardoor er extra intra abdominale druk ontstaat. Door deze druk ben je in staat meer gewicht te verplaatsen en daardoor je kracht te vergroten.

Intra abdominale druk is de druk in je buikholte. Je buikholte is een thuis voor een aantal van je organen. Denk daarbij aan je darmen, je lever en maag.

De buikholte in zijn geheel kun je eigenlijk zien als een ballon. Je kunt de spanning op die ballon verhogen door een halterriem te gebruiken en voor de uitvoering van de oefening in te ademen, waarbij je jouw buik dus tegen de gewichtsriem aandrukt.

Doordat je een gewichtsriem gebruikt, neemt vervolgens druk in de buikholte toe. Deze druk duwt tegen je ruggengraat, zodat deze ondersteund wordt. Door dit effect wordt je core als geheel versterkt, zodat je rug gestabiliseerd wordt en hier minder druk op komt te staan bij het verzetten van gewicht.

Een man die zijn halterriem aantrekt
Welke powerlift riem moet je kiezen? De keuze kan door het grote aanbod moeilijk zijn.

Nadelen van een powerlift riem

Halterriemen hoor je niet bij ieder intensiteitsniveau te gebruiken. Gebruik de halterriem wanneer je dicht tegen je 1RM zit. Dat is je ‘1 rep max’: oftewel, het maximale gewicht dat je voor 1 herhaling kunt uitvoeren.

Persoonlijk zet ik de riem in zodra ik boven mijn lichaamsgewicht (85 kg) uit kom. Ik squat (bijvoorbeeld) na mijn tweede set 90 of 100 kg. Dan zet ik de powerlift riem in.

Daarnaast raad ik het gebruik van een powerlift riem af wanneer je net begint met een vorm van krachttraining. Wanneer je net begint, heb je vaak geen tot weinig controle over individuele spiergroepen. Gebruik van een powerlifting riem kan er dan voor zorgen dat er juist instabiliteit wordt ontwikkeld. Ook kan het ervoor zorgen dat je een zwakke plek in je onderrug creëert. De beginfase van je krachttraining-carrière is er juist een om de spieren in je (onder)rug te versterken.

Verder zijn de gewichten wanneer je net begint nog niet dusdanig hoog en uitdagend dat er behoefte zou moeten zijn voor een riem. Focus je -eerst- op techniek. Het is bijzonder moeilijk aangeleerde (foutieve) techniek te veranderen. Wat je daarbovenop wilt voorkomen is dat je door onjuiste techniek een blessure oploopt. Zeker bij compound oefeningen (waar de halterriem wordt ingezet) kunnen blessures aardig naar zijn.

Top 3 Powerlifting riemen

Het is niet makkelijk te weten welke powerlift riem je het beste kunt kiezen, het aanbod is immers immens. Welke riem je ook koopt, ik raad je met klem aan er geen te kopen waarvan de achterkant (dus de kant die tegen je rug drukt) breder is dan de voorkant. Met zo’n riem loop je kans dat deze je in je houding beperkt, waardoor je bij bijvoorbeeld squatten een verkeerde houding aan gaat nemen.

Een gewichtsriem moet vooral steun geven aan de voorzijde, en tegen je core drukken, waardoor je buikholte tegen je ruggengraat gedrukt wordt. Het lijkt er (helaas) op dat enkele fabrikanten van powerlifting riemen zelf niet zo goed weten waar ze mee bezig zijn of onvoldoende onderzoek hebben gedaan.

Ik heb drie goede powerlifting riemen voor je op een rijtje gezet. Alle drie de riemen zijn enorm duurzaam en ontwikkeld door mensen vanuit de sport, die weten waar ze mee bezig zijn en waarom sporters een gewichtriem gebruiken.

1 – Reeva Powerlifting riem (buffelleer)

Reeva gewichthefriem 100% authentiek buffelleer

Met een riem van Reeva kun je niet mis gaan, welk model je ook kiest. De Reeva lederen lifting belt is ontwikkeld voor sporters die krachttraining en/of bodybuilding serieus nemen. Hij is gemaakt van 100% authentiek buffelleer van de hoogste kwaliteit, en is soepel te verstellen.

De riem heeft een dikte van 1 cm en een breedte van 10 cm. Hierdoor biedt hij voldoende ondersteuning zonder zwaar aan te voelen. De riem heeft een (zeer) lange levensduur en kan zowel door vrouwen als mannen gebruikt worden.

Bestel de Reeva Powerlifting riem (buffelleer) voordelig bij deze vertrouwde webshops:


2 – Reeva Powerlifting riem (nylon)

Reeva powerlifting riem gemaakt van nylon, met een velcro sluiting

Het kan dat je om bepaalde redenen liever geen leren halterriem gebruikt. Dat is begrijpelijk. Gelukkig ontwikkeld het professionele merk Reeva ook riemen die niet uit leer zijn vervaardigd.

De heavy-duty nylon riem is een stuk lichter dan lederen gewichthefriemen, maar biedt net zoveel ondersteuning. Hij is 10 cm breed en voorzien van een velcro (klittenband) sluiting aan de voorzijde. Hiermee is hij zeer snel te openen en te sluiten, wat hem ideaal maakt voor CrossFit. Natuurlijk is hij ook gewoon te gebruiken voor powerlifting, bodybuilding en Olympisch liften.

Let er op dat je de juiste maat selecteert. Via onderstaande knop kom je in de webshop terecht, waar staat uitgelegd hoe je de juiste maat voor jezelf kunt vinden.

Bestel de Reeva Powerlifting riem (nylon) voordelig bij deze vertrouwde webshops:


3 – Harbinger Pro Weightlifting riem (nylon)

Harbringer powerlifting riem van nylon

Ook Harbinger is een belangrijke speler in de fitness industrie. De nylon gewichthefriem van Harbinger is gemaakt uit 64 x 10 cm ondersteunende nylon band en biedt een gelijkmatige ondersteuning aan je rugspieren en buikspieren.

De stiksels in de nylon riem zijn parallel gevoerd, waardoor de vorm van de riem zich aanpast aan de natuurlijke ronding van je rug. Oftewel; de riem voelt comfortabel aan tijdens het liften en begint niet te snijden in je rug. Met de ratelgesp aan de voorzijde zet je de riem eenvoudig op spanning.

Bestel de Harbinger Pro Weightlifting riem (nylon) voordelig bij deze vertrouwde webshops:


Hoe je een powerlift riem draagt en gebruikt

Een powerlifting riem zet je dus in tijdens het uitvoeren van een compound oefening zoals de squat, overhead press, deadlift of een echte Powerlifting lift zoals een snatch, clean of jerk.

Gebruik geen powerlifting riem voor oefeningen zoals een plank, crunch of lat pulldown. De riem gebruik je alleen bij oefeningen waarbij je staat.

Wanneer je de riem omdoet, adem dan in en houd je adem vast. Plaats de riem zodat deze aan de voorzijde onder je ribbenkast zit. Hij moet bij het uitvoering van een oefening niet tegen je ribben aandrukken en ook niet tegen je heupen schuren.

Hoe strak zei je?

Een goede vuistregel is dat je riem zo strak zit dat je je hand net tussen de riem en je buik kunt duwen (maar niet gemakkelijk).

Drukt de riem je buik in rust (dus zonder dat je je buik hebt gevuld met lucht door in te ademen) in, dan is de kans groot dat de riem te strak zit.

Let op je ademhaling

Wanneer je een powerlifting riem om hebt gedaan, en op het punt staat een oefening uit te voeren, wil je zorgen dat je ademhaling op orde is. Dit zodat je het effect van de riem maximaal kunt benutten. Je ademhaling voorbereiden op de uitvoering van de oefening doe je als volgt.

  1. Span je core aan. Dit doe je door je in te beelden alsof je een klap in je buik gaat krijgen, of dat je voor een nummer twee naar het toilet moet en dit tegen probeert te houden.
  2. Adem in via je buik en zet je buik uit / op spanning.
  3. Je voert de oefening uit.
  4. Aan het einde van de beweging adem je uit.

Voor een visuele indruk betreft het gebruik van een gewichthefriem check je onderstaande video van Alan Thrall. Beter dan hij kan ik het niet voor je uitleggen :-).

Alan Thrall slaat in deze video de spijker in zijn kop over hoe je een gewichtsriem in hoort te zetten tijdens je workouts.

Powerlift riem kopen: Samenvatting

Een gewichthefriem is bedoeld voor intensieve compound oefeningen. Let er bij het kopen van een gewichthefriem op dat je voor kwaliteit kiest: goedkoop is in dit geval vaak duurkoop. Daarbij raad ik je niet aan te besparen op een tool die er voor gemaakt is je ruggengraat onder hoge belasting te ondersteunen. Dit is waar je op let bij het aanschaffen van een powerlift riem:

  • De riem is overal even breed, dus geen riem die aan de achterkant breder is.
  • Let goed op de maat. Aanbieders vermelden manieren waarop je jouw middel kunt meten.
  • Nylon riemen met velcro zijn uitstekend in te zetten voor Crossfit oefeningen (meer bewegingsvrijheid), maar zijn minder duurzaam en bieden iets minder ondersteuning.

Zet de riem alleen in wanneer je boven 80% van je 1RM (1 rep max) komt. Hij is er voor gemaakt gebruikt te worden onder intensieve belasting. Succes!

Veelgestelde vragen

Wanneer moet ik een powerlifting riem dragen?

Wanneer je een powerlifting riem moet dragen, heb ik hierboven in dit artikel behandeld. Om precies te zijn: hier. Waar het op neerkomt, is dat je een powerlift riem het beste in kunt zetten wanneer je jouw 1RM benaderd. Dat is het maximale gewicht dat je voor 1 herhaling kunt verzetten. Ga nou niet als een malle testen hoe ver je kunt gaan met het gewicht, dat is vragen om blessures.

Lukt het je (bijvoorbeeld) om 80 kilo te squatten voor 3 tot 4 herhalingen? Ga er dan maar vanuit dat je 1 RM tussen de 90 en 100 kilo licht. Ik zou in dat geval aanraden om een riem in te zetten vanaf 75 of 80 kg.

Ben je een beginner, en lift je minder dan een half jaar? Gebruik dan -geen- riem, het gewicht zal nog niet hoog zijn en je core (buikspieren) moet eerst vanuit zichzelf aansterken. Direct een riem gaan gebruiken kan op de lange termijn zorgen voor onbalans en blessures.

En waarom zou ik dan een powerlifting riem kopen?

Een powerlifting riem beschermt je ruggengraat en biedt extra ondersteuning onder zware belasting. Het is niet de riem zelf die deze ondersteuning biedt, maar jouw lichaam, die via de buik druk op de riem zet en daarmee je rug beschermd.

Een riem helpt je ook bij spiergroei, doordat onderzoeken hebben aangetoond dat het dragen van een powerlift riem bij oefeningen zoals de squat spieractiviteit in je quadriceps en hamstrings vergroot.

Het kan ook je lichaamshouding tijdens zo’n oefening als de squat verbeteren, doordat de riem je dwingt om meer met je benen (en minder met je rug) het gewicht omhoog te duwen.

Hoe strak moet een powerlifting riem zitten?

Zoals ik hierboven in dit artikel heb beschreven, moet een powerlifting riem zo strak zitten dat je net een hand tussen de riem en je buik geduwd krijgt. Heb je een benauwd gevoel of doet de riem pijn aan je buik en/of rug, dan zit hij te strak. Trek de riem zo strak mogelijk aan (tot het punt waarop je hem nog dicht krijgt), en ga dan 1 gaatje terug.

Is het nodig om een powerlifting riem te dragen?

Absoluut niet. Sterker nog, ik raad het voor beginners (die minder dan een half jaar geleden zijn begonnen) af. Pas wanneer je gaat deadliften of squatten met een gewicht dat boven je eigen lichaamsgewicht uitkomt, zou ik gaan overwegen om een belt te gebruiken.

Hieronder volgen nog een keer de beste knee sleeves:


1
Reeva Leren Lifting Belt - Halterriem - XS
Beste professionele powerlift riem
Bekijken Fitwinkel.nl
9.9
2
Reeva Nylon Lifting Belt - Halterriem - XS
Beste lichte powerlift riem
Bekijken Fitwinkel.nl
9.7
3
Harbinger Nylon Belt - S
Beste goedkope powerlift riem
Bekijken Www.fitnessmerken.nl
9.1
10
Gorilla Wear Womens Halterriem Zwart/ Paars - L
8
Delen